Totalt antall sidevisninger

søndag 15. mai 2011

Våg å ha drømmer

Ja, våg å ha drømmer. Alt nytt starter med en drøm... Min erfaring er at drømmer kan bli virkelig. I min bok "Kjærligheten spør ikke, den bare er", som ble utgitt i 2008, skrev jeg:
"Er det noen som tror de kan bruke meg i utviklingsarbeid innen psykisk helse, så er jeg veldig åpen for det."
Siden 2009 har jeg jobbet med utvikling av Finnmarksnettverket (2009-2012), som avdelingsleder i Finnmark for Bikuben og fra 2011 som erfaringskonsulent i et skrive-prosjekt og nå jobber jeg med en prosjektsøknad til Extrastiftelsen Helse og Rehabilitering gjennom We Shall Overcome (WSO). Svar på den søknaden kommer i slutten av november 2011. Jeg våger å drømme om at Extrastiftelsen finner søknaden såpass interessant at de gir tilskudd. Det er Extrastiftelsen (gjennom Mental Helse) som innvilget midler til Finnmarksnettverket i tillegg til at NAV Finnmark og Helsedirektoratet har bevilget midler til prosjektet. Skrive-prosjektet er fullfinansiert av Extrastiftelsen, og søkerorganisasjonen er Mental Helse. Jeg var også med på å utvikle søknad for Kultursenteret Sisa (gjennom Rådet for psykisk helse) som fikk innvilget midler til prosjekt (2009-2010).

Nå er sosialt entreprenørskap i vinden, og "Dugnad for frihet" er et prosjekt som vil ha gode muligheter for å koble seg på sosialt entreprenørskap.

Det er mye spennende som skjer, og det skjer fordi noen tør å ha drømmer om å bidra til endringer på ulike områder i samfunnet. Innenfor rus- og psykiskhelsearbeid er det stort behov for nytenkning, og brukerstyrte tiltak har fått altfor lite oppmerksomhet. Kanskje går det an å håpe på at dette skal snu? Brukerstyring er etter min mening helt nødvendig i empowermentsammenheng. Empowerment: "Å definere sine egne problemer og finner sine egne løsninger i fellesskap med andre." Empowerment eller egenkraftmobilisering: Å eie eget problem og å eie muligheten til å få til en endring. Fra avmakt til makt i forhold til eget liv. Gjennom egenkraftmobilisering tar vi makta tilbake i eget liv, og når vi gjør det tar vi også ansvar for nødvendige endringer i eget liv. Ikke minst: Vi tør å begynne å drømme igjen! Kanskje blir ikke alle drømme oppfylt, men noen blir det. Det er min erfaring.

Kanskje på tide at Storting og regjering bevilger mer penger til brukerstyrte sentre? Her er en bloggartikkel der jeg skriver om det.

Når jeg så at SEPREP lyste ut stipend, så våget jeg å drømme om å få stipend. Ja, jeg var heldig og jeg fikk skrive-stipend! Jeg elsker å skrive, så jeg drømmer å få mer tid til å skrive... og noen drømmer går i oppfyllelse :)

2 kommentarer:

  1. Så godt å lese Siw. Det er viktig å se de drømmer der går i oppfyldelse, og ta til seg at de faktisk gjør det. Så er der de andre der ikke går i oppfyldelse, men hvem vet når de skal gjøre det?
    Kanskje de skal gå i oppfyldelse på en annen måte enn vi tror. Først må drømmen drømmes. Endringprosesser tar tid, krever tålmodighet, mot, utholdenhet, tillit og handlekraft. Kanskje allermest at noen tør å drømme drømmen? I så måte er du et forbilde for oss alle. For litt siden satt jeg på verandaen i sola og plutselig kom det er vakker sommerfugl og satte seg på brystet mitt. Lenge studerte vi hverandre, jeg turte nesten ikke puste. Så fløy den videre. Sommerfuglen er et transformasjonssymbol, og jeg takket den for det fornemme besøk.
    Ha en fin søndag. Mvh Dora Schmidt Stendal

    SvarSlett
  2. Takk for fin tilbakemelding Dora! Vakkert bilde med sommerfuglen du hadde besøk av i dag :)

    Og en Facebook-kommentar jeg fikk fra en, etter at jeg la ut blogginnlegget med denne kommentaren: "Skjer det endringer uten å ha drømmer? Kanskje..."

    "Det gjør nok det også, heldigvis. Tror mange ville være ganske "fortapte" ellers. Tror ikke alle greier å bevare drømmene. Men at ting kan endre seg likevel, og evnen til å drømme oppstå igjen." Og det har min FB-venn helt rett i...

    SvarSlett